« Powrót do artykułów

Remanent likwidacyjny – czym jest?

Remanent likwidacyjny – czym jest?

Utrzymanie się na rynku nie jest łatwe. Czasem nawet najlepiej prosperujące firmy, przy pewnych zmianach w gospodarce, muszą zakończyć działalność. Warto wiedzieć, że z zamknięciem firmy wiążą się pewne obowiązki, jak sporządzenie remanentu likwidacyjnego.

Remanent likwidacyjny – na czym polega?

Zamykając firmę, poza dopełnieniem innych formalności, należy przygotować remanent likwidacyjny. Sporządza się go na dzień likwidacji firmy.

Czynni podatnicy Vat, którzy prowadzą księgę przychodów i rozchodów, mają obowiązek sporządzenia oddzielnie spisu z natury:

  • remanent likwidacyjny dla celów PIT (o którym mowa w § 27 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów),
  • remanent likwidacyjny dla celów VAT (o którym mowa w art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o VAT).

Dodatkowym, trzecim dokumentem, który trzeba złożyć jest spis składników majątku (na dzień likwidacji firmy). Jest to odrębny dokument od spisu z natury. Często jednak jest to mylone.

Remanent likwidacyjny PIT

Spis z natury dla celów pit obejmuje wszystkich przedsiębiorców opodatkowanych na zasadach ogólnych, a także tych objętych podatkiem liniowym.

W dokumencie tym należy zawrzeć pozostające na dzień likwidacji działalności:

  • towary handlowe;
  • materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze;
  • półwyroby;
  • produkcję w toku;
  • wyroby gotowe;
  • braki i odpady.

W kwestii towarów należy mieć na uwadze to, że nie chodzi tu tylko o te faktycznie posiadane w miejscu wykonywania działalności czy siedzibie, ale także te, które znajdują się w innych miejscach a jest się ich właścicielem.

Remanent likwidacyjny wzór

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów nie narzuca wzoru dokumentu, a jedynie wskazuje na elementy, które powinny się w nim znaleźć. Jest to:

  • nazwa firmy;
  • data sporządzenia remanentu;
  • kolejny numer pozycji arkusza spisu z natury;
  • szczegółowe określenie składników spisu;
  • jednostka miary;
  • liczbę stwierdzoną podczas spisu;
  • cenę za jednostkę miary (w złotych i groszach);
  • wartość wynikającą z przemnożenia ilości towaru przez cenę jednostkową;
  • łączna wartość spisu z natury;
  • klauzulę "Spis zakończono na pozycji...";
  • podpisy osób sporządzających spis oraz właściciela firmy.

Dokument należy złożyć w ciągu 7 dni od zakończenia działalności firmy

Remanent likwidacyjny VAT

Jak już wcześniej było wspomniane, czynni podatnicy Vat składają dokument – remanent likwidacyjny VAT. W tym dokumencie należy zawrzeć wszystkie składniki majątku, które na dzień zakończenia istnienia firmy w niej pozostają. Dodatkowo składniki te muszą posiadać wartość rynkową i możliwość odliczenia podatku VAT. Nie uwzględnia się tu towarów, od których nie można odliczyć tego podatku.

Remanent likwidacyjny VAT zawierać musi zatem informacje o:

Co powinien zawierać remanent likwidacyjny VAT?

Dokument, spis z natury na dzień zakończenia działalności firmy, musi zawierać:

  • nazwę towaru;
  • ilość towaru;
  • cenę nabycia/koszt wytworzenia;
  • stawkę VAT;
  • kwotę podatku.

Dokument należy złożyć w ciągu 14 dni od zakończenia działalności firmy.

Spis składników majątku

Wykaz składników majątku na dzień likwidacji firmy, to kolejny dokument, który należy złożyć. Jak sama nazwa wskazuje, należy w nim zawrzeć wszelkie składniki majątku, które pozostają na dzień zakończenia działalności firmy. Będą to zatem:

  • środki trwałe;
  • wyposażenie.

Co musi zawierać wykaz składników majątku?

Wykaz składników majątku na dzień likwidacji firmy powinien zawierać:

  • liczbę porządkową;
  • nazwę składnika majątku;
  • datę jego nabycia;
  • kwotę jego nabycia;
  • kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów;
  • wartość początkową;
  • metodę amortyzacji;
  • sumę odpisów amortyzacyjnych;
  • wysokość środków pieniężnych należnych wspólnikom z tytułu udziału w spółce na dzień wystąpienia lub likwidacji działalności.

Dokument należy przechowywać wraz z pozostałą dokumentacją firmową.

Remanent likwidacyjny zerowy

Mogą się zdarzyć sytuacje, w której na zakończenie działalności firmy, spis z natury wyniesie po prostu zero. Można to zaobserwować np. w firmach, które świadczą usługi. Nawet gdy z powyższego powodu, przedsiębiorca nie ma co wpisać do spisu majątku, ma obowiązek złożenia zerowego spisu z natury.

Czy remanent likwidacyjny należy zgłosić?

Jeśli spis mamy zamiar złożyć w innym dniu niż na 1 stycznia czy 31 grudnia, czy na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej, należy zawiadomić Urząd Skarbowy. Dokonuje się tego w formie pisemnej, 7 dni przed sporządzeniem spisu.

Remanentu dla celów PIT nie składa się do Urzędu Skarbowego, a przechowuje razem z dokumentami księgowymi firmy.

Remanentu dla celów VAT również nie składa się do Urzędu Skarbowego, a jedynie istnieje obowiązek złożenia informacji o dokonanym spisie z natury, o jego wartości i kwocie podatku. Informację tą składa się do deklaracji podatkowej (za okres zawierający dzień likwidacji).

« Powrót do artykułów