Jak zdefiniować grupę docelową klientów firmy?

Jak zdefiniować grupę docelową klientów firmy?

Każda firma kieruje swoje usługi czy produkty do określonej grupy ludzi, nawet jeśli nie jest ona dokładnie określona. Wynika to z faktu, że każda oferta jest nieco inna i spotyka się też z różnym zainteresowaniem wśród klientów. Jak możemy zdefiniować gru...

Każda firma kieruje swoje usługi czy produkty do określonej grupy ludzi, nawet jeśli nie jest ona dokładnie określona. Wynika to z faktu, że każda oferta jest nieco inna i spotyka się też z różnym zainteresowaniem wśród klientów. Jak możemy zdefiniować grupę docelową firmy i dlaczego warto to zrobić?

Grupa docelowa, które określana jest również mianem „target”, czyli z języka angielskiego „cel”, jest bardzo ważna w marketingu. Dzięki niej przedsiębiorca może jeszcze łatwiej docierać do tych klientów, którzy będą najbardziej zainteresowani jego ofertą.

Dlaczego określenie grupy docelowej jest takie istotne?

Gdy mamy do sprzedaży konkretny produkt albo usługę, w takim przypadku powinniśmy wiedzieć, komu dokładnie chcemy je sprzedać. Powinniśmy zadać sobie pytanie, komu będą one potrzebne i kto będzie najbardziej zainteresowany ich nabyciem. To pomoże nam w określeniu grupy docelowej.

Oczywiście, możemy powiedzieć, że taką grupą mogą być wszyscy, niemniej jednak w rzeczywistości tak nie jest – nie ma produktów czy usług, które skierowane są do wszystkich i które wzbudzą zainteresowanie każdego. Sprecyzowanie grupy docelowej pozwoli nam zatem na stworzenie takiej oferty, która przyniesie nam więcej zysków.

Zatem określenie grupy docelowej pozwoli nam na przygotowanie lepszej oferty dla naszych klientów i dzięki temu będziemy mogli skupić się właśnie na nich, aby dostarczać im to, czego najbardziej potrzebują. Na tej podstawie będziemy mogli również planować rozwój naszej firmy, dobierać najlepsze metody marketingowe, aby wzbudzić zainteresowanie właśnie w danej grupie docelowej. W końcu inną reklamę skierujemy do młodych osób, inną z kolei do seniorów.

Jak wyznaczyć grupę docelową klientów firmy?

Nie musimy wcale korzystać z usług specjalistycznych agencji marketingowych, aby określić grupę docelową dla naszych produktów czy usług. Z takiego rozwiązania korzystają głównie większe firmy. Gdy mamy małą działalność, możemy pokusić się o wyznaczenie grupy docelowej samodzielnie.

Aby wybrać odpowiednią grupę docelową, powinniśmy dobrze znać naszą ofertę. Musimy określić, jakie korzyści związane są z zakupem naszych usług czy produktów i komu dokładnie mogą się one przydać najbardziej. Oczywiście, gdy mamy dość uniwersalny produkt, warto też pomyśleć o zawężeniu oferty do konkretnej grupy lub kilku grup.

Przy określeniu grupy docelowej możemy wybrać między innymi płeć odbiorców, ich wiek, miejsce zamieszkania, zainteresowania, aby wspomnieć tylko o niektórych kwestiach. Dzięki temu możemy określić też, że nasze produkty będą niszowe, czyli będą skierowane do bardzo wąskiej grupy odbiorców. Z jednej strony zawężą to też ich liczbę, ale z drugiej pozwala nam na lepsze zyski, ponieważ w niszy nie działa tak wiele firm.

Warto też wspomnieć, że grupę docelową możemy określać na podstawie narzędzi internetowych. Dzięki nim możemy określić, jacy użytkownicy wchodzą na naszą stronę najczęściej, co wpisują wtedy do wyszukiwarki, dlatego na tej podstawie możemy też stworzyć taką ofertę, która będzie wzbudzała jeszcze większe zainteresowanie.

Pożyczkodawcą jest Aasa Polska S.A., ul. Hrubieszowska 2, 01-209 Warszawa. NIP: 5252528111, Regon 146017266 zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000411939 Kapitał zakładowy 42 000 000 zł (wpłacony w całości).

Podmiotem właściwym do pozasądowego rozstrzygania sporu wynikającego z umowy zawartej pomiędzy konsumentem a Aasa Polska S.A. jest Rzecznik Finansowy. Kontakt do Rzecznika Finansowego oraz szczegółowe informacje dotyczące postępowania dostępne są na stronie internetowej www.rf.gov.pl.

W celu rozstrzygnięcia sporu pomiędzy Aasa Polska S.A., a konsumentem, istnieje także możliwość skorzystania z platformy internetowej ODR, dostępnej tutaj. Platforma ODR ułatwia niezależne, bezstronne, przejrzyste, skuteczne, szybkie i sprawiedliwe pozasądowe rozstrzyganie przez internet sporów między konsumentami i przedsiębiorcami.